wtorek, 28 kwietnia 2015

Badacz do zadań specjalnych czyli w grupie raźniej!

Praca wre....!
Wiosna w pełni, wszystko budzi się do życia, słoneczko świeci, ptaszki ćwierkają, pszczółki pracują w kwieciu kwietniowym, a etnograf męczy się z kwestionariuszem wywiadowym... 
Powoli przechodzimy w naszym projekcie z teorii do praktyki i już niedługo, wręcz już za momencik, nasi adepci wyruszą w teren na samodzielne badania etnograficzno-antropologiczne. Zanim to jednak nastąpi pracują zawzięcie i przygotowują swoje zestawy pytań, które zamierzają zadać swoim przyszłym informatorom. 

W tym roku, w odróżnieniu do poprzedniej edycji naszego projektu, będziemy badać kulturę kresową obecną w życiu naszego miasta. Informatorami będą Polacy z Kresów Wschodnich, którzy od lat mieszkają w Bytomiu. Ponieważ nasi gimnazjaliści doskonale wiedzą czym jest kultura i co jest od niej zależne, będziemy pytać nie tylko o pochodzenie rodzin naszych informatorów i wspomnienia dotyczące przenosin do Bytomia, ale także o relacje sąsiedzkie ze Ślązakami, o szkołę, kuchnię, język, stroje i o zmianę kultury w czasie. Nasi uczniowie z gimnazjum nr 9 mają nadzieję, że w ten sposób uda im się uchwycić mieszanie się kultury kresowej, śląskiej i polskiej, oraz dostrzec zmianę tych kultur w czasie w obrębie jednego miasta. Trzeba przyznać - bardzo ambitne zadanie! Dlatego tym ważniejsze są odpowiednie przygotowania.

W czasie ostatnich zajęć intensywnie pracowaliśmy nad wspólnym kwestionariuszem pytań (pozwoli nam to później porównać materiały zdobyte przez wszystkie grupki badawcze i w ten sposób wyciągnąć dokładniejsze wnioski).
Grupa druga prezentująca swoje propozycje
pytań do kwestionariusza.
Do zaproponowanego przez prowadzącą przykładowego szkieletu rozmowy, uczestnicy projektu wymyślali pytania zarówno główne jak i szczegółowe. W efekcie powstał bardzo zgrabny kwestionariusz, który już niedługo będziemy testować w praktyce. 

Na razie jednak trzeba przygotować się do badań. W tym celu wszyscy uczestnicy zostali podzieleni na grupy badawcze. Każda taka grupa składa się z kilku wyspecjalizowanych jednostek, którym zostało przydzielone konkretne zadanie do wykonania. Wyboru ról dokonaliśmy wspólnie w oparciu o predyspozycje, zdolności i chęci naszych adeptów antropologii. Możemy więc wymienić następujące stanowiska: 

Główny pytający – jest to osoba odpowiedzialna za prowadzenie wywiadu z informatorem, zadawanie pytań, zdobywanie informacji i ogólny przebieg rozmowy. 

Rejestrator nagrania – jednostka odpowiedzialna za dyktafon (lub inny rejestrator dźwięku), nagrywająca całą rozmowę, pilnująca by wszystko się nagrało oraz by nagranie bezpiecznie dotarło na dysk komputera i nie zostało skasowane. 

Rejestrator otoczenia – główny obserwator odpowiedzialny za notowanie wszystkiego, co się dzieje w czasie wywiadu. Uwzględnia wygląd środowiska, postawę i zachowanie informatora, jego reakcję na konkretne pytania i sposób odpowiadania (każdą reakcję musi oznaczyć numerem, który odpowiada zadanemu pytaniu).
Burza mózgów (ostatecznie nikt nie powiedział, że
stworzenie dobrego kwestionariusza jest łatwe!)

Skryba – osoba (minimum jedna) odpowiedzialna za przepisanie nagranego wywiadu w sposób dokładny, z uwzględnieniem zadanych pytań z kwestionariusza i notatek z otoczenia. Do tego dochodzą wszystkie odpowiedzi i reakcje informatora (westchnienia, śmiechy, jęki itp.). 

W efekcie współpracy czterech wyżej wymienionych specjalizacji powstanie dobry, merytoryczny i dokładny zapis wywiadu, który zasili materiały naszego muzeum.  Będziemy mieli bowiem dostęp nie tylko do odpowiedzi na pytania, ale także dowiemy się jak informator reagował na pytania, jak się zachowywał i co działo się wokół. Są to informacje niezwykle ważne, ale gimnazjaliści doskonale rozumieją wagę kontekstu i wiedzą, że muszą zanotować ile tylko się da.

Oczywiście spośród wymienionych osób trzeba było wytypować jeszcze jedno ważne stanowisko czyli szefa grupy. Szef jest osobą podejmującą decyzje oraz rozdzielającą polecenia, ale także osobiście odpowiedzialną przed prowadzącą zajęcia, by każdy w grupie wywiązał się ze swoich zadań. Duży prestiż, ale i wielka odpowiedzialność.

Mając gotowy kwestionariusz i rozdzielone zadania możemy szykować się do wyjścia w teren. Zanim to jednak nastąpi trzeba się spakować na wyprawę i ostatecznie przygotować. Ostatecznie dobry badacz terenowy jest przygotowany na każdą ewentualność. 
Szczegóły już wkrótce!

(ZO)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

onload='show_it();'